FORUM TERENOWO.PL: wyposażenie auta do rajdów - FORUM TERENOWO.PL

Skocz do zawartości

Nasze terenówki

IMG_1480.jpg

Jeep Wrangler Szczęściarz (1993)

Właściciel: Laska 

Dodano: 27 czerwiec 2011 - 08:32
Gaz_Kocur

gaz evo6000 gaz 69 mercedes nissan vm (2003)

Właściciel: KOCUR offroadgarage.pl 

Dodano: 27 wrzesień 2011 - 12:08
J-1.JPG

Suzuki Jimny evo zero (2011)

Właściciel: czaya 

Dodano: 07 czerwiec 2011 - 01:17
Shrek

Shrekawóz (2010)

Właściciel: shrek4x4 

Dodano: 26 maj 2011 - 10:25
DSCN0300_zmniejszacz-pl_78144.jpg

GAZ 69 (1977)

Właściciel: 4x4blotnik 

Dodano: 15 wrzesień 2011 - 05:56
Strona 1 z 1
  • Nie możesz rozpocząć nowego tematu
  • Nie możesz odpowiadać w tym temacie

wyposażenie auta do rajdów

#1 Użytkownik jest niedostępny   Karson 

  • Advanced Member
  • PipPipPip
  • Zobacz blog
  • Zobacz galerię
  • Grupa: Members
  • Postów: 227
  • Dołączył: 28 czerwiec 2011

Napisany 11 październik 2011 - 07:28

zapada decyzja, że jedziemy na rajd. co zatem potrzebujemy do samochodu, żeby dać sobie radę? ;)
pomijam sprawy mechaniczne, zakładam, że auto jest w 100% sprawne, wszak bez tego jaki jest sens jechać, czy zostać wykluczonym na badaniach kontrolnych :P

- klatka bezpieczeństwa - wewnętrzna lub zewnętrzna. najlepiej niech zrobi ją warsztat znający się na rzeczy i doświadczeniem, samemu ciężko oblicza się wytrzymałość, a można też przesadzić w drugą stronę i waga samochodu wzrośnie niepotrzebnie.
- fotele kubełkowe - nie są wymagane ale zalecane, znakomicie trzymają na boki, a w razie W utrzymają ciało w ryzach. najlepiej jakby posiadały homologację
- pasy bezpieczeństwa - szerokość 3", 4-punktowe, każdy wie jaką mają wykonać robotę w razie W. dlatego też najlepiej z homologacją
- metromierz - obojętnie jaki, byle skuteczny. choć nie ukrywam, że w przypadku rajdów, gdzie są odcinki szybsze, przyda się dodatkowy wyświetlacz dla kierowcy
- kask - dla pilota i kierowcy, obowiązkowo z homologacją, w końcu chroni głowę, która jest naszym najważniejszym narządem. zalecane są te, które nie przekraczają 1kg wagi.
- interkom - obojętnie jaki, byle skuteczny, umożliwia porozumiewanie się załogi, poprawia szybkość i skuteczność komunikacji szczególnie w przypadku, gdy pilot jest na zewnątrz samochodu
- GPS - zalecany ale nie obowiązkowy, czasem w przypadku awarii na środku poligonu może się przydać - serwis lub organizator szybciej do nas dojedzie gdy podamy im koordynaty
- długopis dla pilota - skreślamy kratki w roadbooku jak je przejedziemy, co zmniejsza ryzyko pomyłki podczas czytania
- gąbka itp - szyby często parują po przejechaniu wody, szkoda czasu na szukanie czegoś, gdy czas nas goni
- dobry humor - zdarzają się sytuacje extremalne i dobry humor jest podstawą, jakiś rajd srajd nie może być powodem utraty przyjaźni między pilotem i kierowcą

jak coś zapomniałem, to bardzo proszę dopisywać ;) a może macie jakieś swoje patenty i pomysły na doposażenie samochodu?
0

#2 Użytkownik jest niedostępny   seba4x4 

  • Advanced Member
  • PipPipPip
  • Zobacz blog
  • Zobacz galerię
  • Grupa: Members
  • Postów: 348
  • Dołączył: 16 maj 2011

Napisany 11 październik 2011 - 08:53

Ja na wszelki wypadek dorzuciłbym kinetyka... ;) W swoim czasie do UAZ-a potrzebne były gumki zapobiegające otwieraniu się drzwi na trasie :lol:
0

#3 Użytkownik jest niedostępny   RAFCO 

  • Advanced Member
  • PipPipPip
  • Zobacz blog
  • Zobacz galerię
  • Grupa: Members
  • Postów: 146
  • Dołączył: 14 sierpień 2011

Napisany 16 październik 2011 - 11:45

Dla jadących w klasie "wyczyn"

- trapy - odpowiednie do masy auta, stalowe, aluminiowe, z tworzyw sztucznych. Uwaga jak będziemy ostro piłować to z Simexa zrobi się slick :angry: przydają się do budowania "mostków". jak się zmieści w aucie to nawet 4 sztuki. koszt od 50 zł w górę za sztukę
-szekle - ca najmniej dwie, do łączenia lin(raczej nie łączyć kinetyka ze "statykiem"), do przymocowania zblocza, do czepiania,35-50 zł.szt.
- zblocze - zmniejsza szybkość wyciągania, ale zwiększa jego siłę. około 80 zł/szt.
- Tirfor(kifor) - wyciągarka ręczna lub wyciągarka ręczna łańcuchowa nie polecam. od 300 zł używany
- Solidne zaczepy (haki) w przednim i tylnym zderzaku. polecam zaczepy z UAZA, mega solidne i nigdy nie zawiodły. używka około 50 zł/szt.
- taśma na drzewo (podstawa żeby nie niszczyć drzew, w każdym regulaminie jest napisane że podczepianie się do drzewa bez taśmy grozi wykluczeniem). najlepiej 3 metrowa na grubsze drzewa. cena od 60 zł
- taśma do asekuracji - najmniej 15 metrów, Służy do opuszczenia auta przez pilota przy stromych zjazdach. owijamy taśmę wokół drzewa co najmniej 2 razy i opuszczamy auto powoli. Można też asekurować auto na trawersie- zasada podobna jak przy opuszczaniu auta.
- lina kinetyczna (używać ostrożnie bo może zrobić krzywdę). od 250 zł/szt.
- narzędzia(młotek, śrubokręt, klucz do kół, klucze oczkowe)
- siekierka (nie rąbać zdrowych drzew, ewentualnie jakieś krzaczki).
- łopata, saperka (do odkopania auta po wklejeniu)
- latarki - szperacz 100zł/szt. czołówka od 25zł/szt.
- pudełko natuszowane do pieczątek. (org zawsze rozdaje ale czasami z mała ilością tuszu i wysycha) nie ma jak męczyć się godzine z podjazdem po pieczątkę a tu brak tuszu :angry:
- skrzynki: wodoodporna na aparat, dokumenty, portfel - Tactical cases, explorer, HPRC od 250 zł w nieskończoność.
- ubrania za zmianę.
0

#4 Użytkownik jest niedostępny   Karson 

  • Advanced Member
  • PipPipPip
  • Zobacz blog
  • Zobacz galerię
  • Grupa: Members
  • Postów: 227
  • Dołączył: 28 czerwiec 2011

Napisany 16 październik 2011 - 05:30

lampka zamontowana przed pilotem - oświetla roadbook w nocy, umożliwia jego czytanie. czołówka nie sprawdza się do końca gdy mamy ją na głowie, światło rozprasza się po całym samochodzie i oślepia kierowcę. często poza tym pilot rozgląda się na boki i sprawdza trasę, gdy nie ma światła na głowie nie stwarza dodatkowego zagrożenia.
0

#5 Użytkownik jest niedostępny   RAFCO 

  • Advanced Member
  • PipPipPip
  • Zobacz blog
  • Zobacz galerię
  • Grupa: Members
  • Postów: 146
  • Dołączył: 14 sierpień 2011

Napisany 16 październik 2011 - 09:30

- podnośnik HI-LIFT - chyba najważniejsza rzecz a zapomniałem o nim .ja polecam oryginalnego, ale można też użyć FARMJACKA i innych.ceny różne za oryginał HI-lift-a od 380 zł.
0

#6 Użytkownik jest niedostępny   Karson 

  • Advanced Member
  • PipPipPip
  • Zobacz blog
  • Zobacz galerię
  • Grupa: Members
  • Postów: 227
  • Dołączył: 28 czerwiec 2011

Napisany 16 październik 2011 - 11:18

hilifta dwa razy użyłem.. przez 6 lat :P
0

#7 Użytkownik jest niedostępny   seba4x4 

  • Advanced Member
  • PipPipPip
  • Zobacz blog
  • Zobacz galerię
  • Grupa: Members
  • Postów: 348
  • Dołączył: 16 maj 2011

Napisany 17 październik 2011 - 05:21

Zobacz postKarson, o 16 październik 2011 - 11:18 , powiedział:

hilifta dwa razy użyłem.. przez 6 lat :P

Były czasy, że posiadanie Hi Lifta było wyznacznikiem statutu terenowego..... B)
0

#8 Użytkownik jest niedostępny   RAFCO 

  • Advanced Member
  • PipPipPip
  • Zobacz blog
  • Zobacz galerię
  • Grupa: Members
  • Postów: 146
  • Dołączył: 14 sierpień 2011

Napisany 18 październik 2011 - 11:04

:rolleyes:

chyba jeszcze kompresor (pompowanie kół, do zapinania blokady itd.)- dotyczy wszystkich klas

poprawione :angry: :lol:
0

#9 Użytkownik jest niedostępny   Hałas 

  • Newbie
  • Pip
  • Grupa: Members
  • Postów: 3
  • Dołączył: 17 październik 2011

Napisany 06 grudzień 2011 - 10:21

Cytuj

chyba jeszcze kompresor (pompowanie kuł, do zapinania blokady itd.)- dotyczy wszystkich klas

Nie żebym się czepiał ale tak poleciało na główną
0

#10 Użytkownik jest niedostępny   Arek 

  • Administrator
  • Zobacz blog
  • Zobacz galerię
  • Grupa: Administrators
  • Postów: 26
  • Dołączył: 15 grudzień 2010

Napisany 07 grudzień 2011 - 12:33

Zobacz postHałas, o 06 grudzień 2011 - 10:21 , powiedział:

Nie żebym się czepiał ale tak poleciało na główną



Korektorzy mieli wolne:) Poprawione. Dzięki. ;)
0

#11 Użytkownik jest niedostępny   RAFCO 

  • Advanced Member
  • PipPipPip
  • Zobacz blog
  • Zobacz galerię
  • Grupa: Members
  • Postów: 146
  • Dołączył: 14 sierpień 2011

Napisany 07 grudzień 2011 - 10:33

Przeglądając ekipę Overdrive wybierającą się na Dakar natknąłem się na stronę zawodnika Lucio Ezequiel Alvareza i jest tam notatka o wymaganych elementach bezpieczeństwa dodatkowego. niestety z hiszpańskiego jestem totalną nogą, więc użyłem translatora, więc proszę się nie śmiać.
może ktoś znajdzie oryginalny regulamin i przetłumaczy profesjonalnie.
Jednym z wymogów rajdu Dakar jest "wyposażenie do przetrwania", jest to zbiór elementów obowiązkowych, które są kontrolowane w podczas weryfikacji technicznej i administracyjnej przed rajdem. Brak wymienionych przedmiotów grozi wykluczeniem.



Jakie przedmioty trzeba wziąć ze sobą?
1. Zapalniczka
2. Lampa stroboskopowa
3. Latarka (dla lekkich zadań).
4. Odblaski w nocy, refleksy dzień /noc (należy stosować do znaku, jego utraty lub podczas zakopania pojazdu w nocy).
5. Kompas (dla orientacji)
6. Lustro do wzywania pomocy.
7. 5 litrów wody na osobę plus rezerwa 1,5-litrowy baniak (na jednego członka zespołu) z każdego etapu.
8. Koc przeżycia (Metalline) na członka zespołu ( ponieważ nocy pustyni są bardzo zimne, istnieje ryzyko hipotermii).
9. Krótki pas dla członków zespołu, z dostępem przywiązanie do siedzenia. (Aby usunąć pilota w tym przypadku uwięzienia w kabinie i trzeba wysłać przewodów).
10. Alarm dźwiękowy bardzo silny, w dobrym stanie przez cały czas trwania zawodów.
11. Trójkąt ostrzegawczy + 2 fluorescencyjne kamizelki (Aby określić z góry, że pojazd jest uszkodzony lub zakopany).
12. Beacon awaryjne Sarsat(do znalezienia poszkodowanych).
13. GPS - Sentinel (Aby znaleźć drogę, aby trafić ponownie na biwak).

Jak widać brak takich wydawałoby się drobnostek może wykluczyć cały rok przygotowań.Ciekawe czy Adam Małych wziął lusterko? ;-)
HOLO GO!!!!!!!!!!!!!!!
0

#12 Użytkownik jest niedostępny   Aska85 

  • Member
  • PipPip
  • Grupa: Members
  • Postów: 15
  • Dołączył: 23 marzec 2015

Napisany 07 kwiecień 2015 - 09:32

Troszkę tego co potrzebujesz i zawsze przyda się cos innego. W każdej sytuacji zawsze coś będzie ci potrzebne. Więc bierz wszystko co można :)
0

Prześlij ten temat:


Strona 1 z 1
  • Nie możesz rozpocząć nowego tematu
  • Nie możesz odpowiadać w tym temacie